Kebaikan Berenang Untuk Kanak-Kanak

Tuesday, December 14, 2010

Seronok kan tengok budak-budak kecik dah pandai berenang? Kalau omputih lagi la..Baby2 lagi dia campak dalam air. Naturally baby memang boleh berenang sebab dia memang dah biasa berenang dalam 'perut' mak dia selama sembilan bulan lebih..

Banyak manfaat boleh dierolehi keatas kanak-kanak yang diajar berenang dengan cara yang lembut, beransur-ansur dan kanak-kanak bebas bergerak ulang alik. Kajian menunjukkan banyak faedah diperolehi daripada aktiviti berenang dan ini diakui oleh ibu bapa seluruh dunia. Antara kebaikan berenang ialah banyak peningkatan untuk perkembangan mental, fizikal, emosional,
dan sosial.

Satu kajian dikendalikan oleh Professor Liselott Diem dari 1974 hingga 1976 di German Sports Collage di Cologne, Jerman mendapati kanak-kanak yang mempelajari berenang pada satu peringkat awal menunjukkan pembanguan lanjutan dalam:
  • kemahiran motor kasar dan halus
  • refleksi (masa tindak balas)
  • Kuasa tumpuan (fokus)
  • Kepintaran / kecerdasan
  • Tabiat sosial
  • Interaksi sosial
  • Keyakinan diri
  • Kebebasan
  • Boleh menangani situsi yang diluar jangka.
Kanak-kanak ini didapati cukup laras berbanding rakan sebayanya yang tidak terlibat dalam program renang. Peningkatan dalam kedua-dua faktor iatu self -esteem dan independance menjadi faktor yang berkaitan antara satu sama lain. Kajian juga menunjukkan kanak-kanak yang diajar berenang sejak kecil akan menunjukkan interaksi yang positif dan ikatan yang kukuh dengan ibu bapa mereka.


So, kami pun beriya la nak bagi Adam pandai berenang.. dari dia kecik mula-mla boleh berjalan dah cuba ajar dia berenang..

Ni first time masukkan dia dalam kolam

Try dengan floaties

Coach yang setia mengajar.

Student yang tak jemu belajar

 Bila kan pandai berenang?




    

5 comments:

MummyEcha said...

info yg menarik...:) thanks liza..lepas ni kena la slalu bawa diorg nie mandi kolam.

Liza said...

mmg bagus bdk2 kecik dah start swimming, not only for physical benefits, also for survival skill

Wonderful Life with Mary Kay said...

Echa~a'ah bagus utk kids..

Liza~Yup, agree!!

Anonymous said...

berenang memang sangat baik...yang penting rajin..

Anonymous said...

saya nk bawa baby 3 bulan saya berenang, ape yg saya perlu prepare? saya takut dia lemas ker, demam ker, boleh bagi tips macam mana nk guide baby saya tu..