Petua Paling Mengarut Untuk Hilangkan Ketumbit

Monday, March 5, 2012

Ketumbit belum hilang daaa...

Dalam mencari-cari ubat dan petua hilangkannya, banyak pula petua yang Liza dapat.

Ni antara petua untuk hilangkan ketumbit :
  • Potong bawang putih dan sapukan pada tempat ketumbit. Akan rasa pedih (nak mampus) tapi kejap je ketumbit akan surut.
  • Campurkan madu dan kapur (sirih tuh.) dan sapukan keliling mata.
  • Ada juga yang bagi petua lagakan belakang sudu dan tembap pada bahagian mata
Tapikan.. ada petua yang pelik dan memualkan dalam menghilangkan ketumbit ni. Aku rasa sangat mengarut dan tak tahu lah di mana rasionalnya. Jadi ofkos lah aku tak akan cuba. Pernah dengar tak?
  • Letak ta*i hidung pada bahagian mata
  • Sapukan air ******* (geli lak nak type kat sini)
Ada juga petua lucu. Hanya dengan kata-kata hikmah dapat hilangkan ketumbit. Yerke?

Katakan saja "Ko sakit mata, aku sakit bontot" Haha. Orang dulu-dulu kata, biar sakit bontot, orang tak nampak. Sakit ketumbit orang nampak dan malu...Tapi kan, my friend dah tukar ayat ni "Ko sakit mata, aku tak mau sakit apa-apa"

Mana satu pilihan aku? Aku pilih untuk letakkan antiboitik, beli di farmasi. Tapi tak hilang pun.... huhu...

~Ni dia ketumbit aku~

5 comments:

shima said...

letak air kenc....tu mmg betul..mmg mujarab wak..hehe..tp air kenci...sendiri la..lps tu bsh lah cpt cpt

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

liza, mil pun cakap mcm tue..letak taik idung kahkahakah

Wonderful Life with Mary Kay said...

Shima~ye ke? Ke kebetulan jja ketumbit tu nak baik...huhu..

Baby~Ila buat tak? Berkesan ker? hihi...

CatlinaFly said...

dah lama sy tak kena ketumbit..ms kecik2 dulu selalu...sebulan sekali kena...tapi hilang bila dah form 2....pernah buat yg bwg putih tu..lain2 tggu ketumbit msk je hihi...dan juga a course of antibiotics...

Nurul Diana@Mama=Adam + Aidil + Ayra said...

salam perkenalan dari mama adam + aidil ;-)