Monday, July 2, 2012

Menyelami Isi Hati Pulau Mutiara

Menjejakkan kaki ke Pulau Mutiara seperti belajar untuk menyelami apa yang ada di sini. Apa yang akan aku rasakan nanti, sekiranya berada di sini. So, percutian pendek kami kali ini akan aku cuba memahami bagaimana Penang...

Misi kami untuk mencari rumah bilik sewa bermula semalam. Beberapa tempat diaturkan dan telah kami terjah. Sementara ni, cukup la sebuah bilik kerana hanya hubby yang akan tinggal di Penang. Aku? Meneruskan kehidupan di KL sehingga la KPM dengan baik hatinya melepaskan aku ke sana. Doakan aku cepat pindah yer kawan-kawan!! Waktu-waktu sukar camni, aku akan mula mengagumi kawan-kawan yang agak lama berjauhan dengan suami. Dik Hud, Pait, korang la reference aku lepas ni.

Seharian di sini, aku cuba memahami cara hidup di sini. Kami memahami yang Georgetown jugak agak padat, lebih kurang cam KL jer. So, masalah jem akan menjadi hal biasa di sini. Dengar cerita lagi buruk berbanding KL. Itu kes di atas jambatan. Semasa kes kebakaran kabel, hampir 5 jam kenderaan terkandas di atas jambatan. Camna la nasib dorang yang nak terkencing, atau terberak. Huhu... Harap-harap tidak di dalam pulau..

Kos sewa di sini agak mahal. Sebuah bilik RM200 dengan fasiliti yang amat minina. Ada yang RM150, tapi di flat yang didiami ramai foreigner, tiada parking dan tiada jaminan keselamatan. Sanggup? Aku katakan TIDAK!!! Mungkin harga rumah agak murah di Seberang Perai. Tapi agak jauh melintasi jambatan, sekaligus mengharungi jem. Kalau ada yang sanggup, silakan...

Kami memilih jalan tengah. Dekat ofis, dan harga yang berpatutan.

Apa yang boleh buat aku rasa best ialah harga sebuah rumah sewa agak murah berbanding dengan keselamatan yang disediakan (berdasarkan rumah Paksu aku.. hehe..) Mentainance fee masih jauh murah berbanding KL (rumah kami) dengan harga 'keselamatan' yang tinggi. Teruja sekejap!

Cuma, parking agak sesak di luar kawasan perumahan. Sesak jugak nafas aku bila banyak sangat yang suka hon hon keta! Adui, sabarlah sket, dey!!!

Makanan? Heaven. Buktinya, tunggu next entry! :p

Sunway Hotel.

View from our room. 

Banyak lagi aku nak citer pasal Pulau Mutiara ni tapi aku simpan untuk aku buat kesimpulan bila aku menetap di sini nanti. Unfair kalau aku menelah tanpa meneliti. (Apsal ayat aku sangat skema hari ni?)


K, friends!! Nak turun breakfast dulu. Chow!





6 comments:

Liza Othman said...

husband kena transfer penang ye..tak best la kalau PJJ kan..nanti anak2 camne? liza jaga sorang ye..
semoga dapat pindah ke penang juga ya, amiin :)..

Liza said...

Liza Othman~Ya, Ari tukar Penang. Hrp2 Liza akan menyusul xlama lagi. TQ kerna mendoakan kami..

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

ila cuti hari nie demam.. hoiii adik kawin kakak yg demam caner? mmm bila dok asing2 ne tambah budget lagikan?

NiaRania said...

Waah,best ler kalo memang dpt balik menetap kat utara nuu Liza...Jelles siih! ;)

alam.maya said...

Lepas ni 'no excuse' kay mai umah aku..!Be strong babe..aku tau rasa gelodak kt 'dalam' tu..

Liza said...

Ila~tu namanya kakak yg baik hati~

NiaRania~Best la, tapi xbest tinggal KL tanpa suami.. :(

alam.maya~Ok2... InsyaAllah, sampai nanti..