Tips Memilih Ketam Segar

Sunday, January 20, 2013

Tips ni dapat daripada my hubby. My hubby dapat dripada sorang nyonya yang dia jumpa masa tengah pilih ketam kat pasar. Aku tak pernah pilih sebab selama ni memang my hubby yang pergi pasar beli barang basah. :p


Bersedia untuk dimasak!!

Pilih yang :

  • Bila angkat tu, rasa berat.
  • Tekan-tekan kulit dia, lembik tak? Kalau lembik jangan amik sebab maybe dah lama.
  • Tengok telur, ada tak? Kalau ada, lagi sedap makan.
  • Tengok sepit dia, cukup tak? Kalau tak, tak cantik la nak hidang. Hehe :)
Tips tambahan daripada aku :
Jangan kopek kat pasar cengkerang dia. Nanti orang yang kopek u buan sekali otak dia. Sebab aku suka amik otak dia. Bila masak, kuah jadik ketul-ketul. Sedap!!!!


Selamat menjadi ketam masak lemak cili padi.

Resipi aku, 
  1. blend cili padi dan kunyit hidup.
  2. masukkan ketam, nenas, dan bahan kisar bersama-sama santan. Tak tumis kay!
  3. Then titikkan serai dua batang.
  4. buka api sederhana sampai menggelegak.
  5. Tambah garam dan perasa. Aku tambah asam keping (kecik giler) sebab nenas tak masam.
  6. Buh daun kunyit untuk naikkan lagi bau dia.
~Salah satu menu kgemaran aku~



2 comments:

LYAfrina said...

tq for sharing..
slurrppp..mmg sedap msak lemak ni

Mas Zull said...

assalamualaikum liza...sedapnya ketam masak lemak...:)